Informacja z przebiegu Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery w Powiecie Wysokomazowieckim w 2021 roku


“Wyprawa na 3K: Kariera, Kompetencje, Kreatywność” to hasło tegorocznego Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery, który obchodzony był w dniach 18-24 października. Ogólnopolski Tydzień Kariery to coroczne działanie inicjowane przez Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej. Główną ideą OTK jest promowanie lokalnych inicjatyw, działań i kreatywności na rzecz rozwoju poradnictwa zawodowego, wzmocnienia świadomości potrzeby wsparcia dla lepszej edukacji, pracy i kariery każdego z nas. 

 

Ogólnopolski Tydzień Kariery zorganizowany został po raz pierwszy w Polsce jesienią 2009 roku w dniach 5 – 11 października 2009 r. Adresatami i docelowymi odbiorcami OTK byli i będą wszyscy potrzebujący profesjonalnego wsparcia w planowaniu dalszej edukacji, zawodu, pracy, kariery. Inicjatywa ta skierowana jest zarówno do przedszkolaków, uczniów (dzieci i młodzieży), studentów, jak i osób dorosłych. Każda osoba zainteresowana tematyką własnego rozwoju może znaleźć coś dla siebie w propozycjach przygotowanych przez doradców zawodowych. Spełnia tym samym założenia całożyciowego poradnictwa zawodowego.

 

W tym roku OTK wspierało rozwój kariery, przegląd dotychczasowych kompetencji i rozwój kreatywności uczestników.

 

Popularna definicja kariery mówi, że jest to droga zawodowego rozwoju człowieka, która dokonuje się w wyniku wykonywania przez niego różnych prac, pełnienia różnych funkcji i zajmowania stanowisk. Aktualnie kariera zawodowa pojmowana jest dość szeroko – jako ogół ról i zadań życiowych podejmowanych przez człowieka. Odnosi się zatem zarówno do życia zawodowego, jak i osobistego. Niezależnie od definicji, dla wielu ludzi kariera jest sposobem realizacji marzeń, ważnym celem życiowym, szczytem, który chcą zdobyć.

 

W zaplanowaniu właściwej dla siebie ścieżki kariery pomaga określenie swoich kompetencji. Kompetencje to zbiór:

  • ­opanowanej wiedzy z danego zakresu (wiem co),
  • ­ umiejętności (wiedza proceduralna – wiem jak i potrafię),
  • ­ postaw (chcę i jestem gotów wykorzystać swą wiedzę).

Kompetencje nie są cechami stałymi. Zmieniają się wraz z doświadczeniem oraz rozwojem zawodowym i życiowym człowieka.

 

Na szczeblu Unii Europejskiej określono osiem kompetencji kluczowych, które rozwija się w perspektywie uczenia się przez całe życie. Należą do nich:

  • ­ porozumiewanie się w języku ojczystym,
  • ­ porozumiewanie się w językach obcych,
  • ­ kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne,
  • ­ kompetencje informatyczne,
  • ­ umiejętność uczenia się,
  • ­ kompetencje społeczne i obywatelskie,
  • ­ inicjatywność i przedsiębiorczość,
  • ­ świadomość i ekspresja kulturalna.

Elementem wszystkich kompetencji kluczowych jest kreatywność, czyli zdolność do tworzenia nowych rozwiązań. Jest to proces umysłowy, który skutkuje powstaniem nowych pomysłów, idei lub skojarzeń. Ciągłe i szybkie zmiany, postęp technologiczny oraz konkurencja na rynku sprawiają,  że ważna staje się zdolność do niekonwencjonalnego myślenia, tworzenia innowacyjnych pomysłów. Dzięki kreatywności można się wyróżnić i osiągnąć sukces.

 

OTK swoim wsparciem obejmuje wszystkie grupy wiekowe. Przygotowanie najmłodszych do wejścia na rynek pracy jest konieczne, ponieważ przypadkowość podejmowanych decyzji i kształcenie w kierunkach, do których młodzi ludzie nie mają predyspozycji, generuje znaczne koszty społeczne, ekonomiczne i emocjonalne. Ale nie można zapomnieć, że wejście na rynek pracy to nie koniec kariery zawodowej i tu również niezbędni są doradcy zawodowi, doradcy kariery. Każdy pracownik buduje swoją ścieżkę kariery, podejmuje kształcenie, zmienia pracę, w związku z czym jest duże zapotrzebowanie na pomoc i wskazówki, na wsparcie w trudnych sytuacjach. Tymi kryzysowymi sytuacjami może być rejestracja w urzędzie pracy. W związku z tym Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem po raz kolejny aktywnie włączył się w organizację Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery. Wszystkie zaplanowane i zrealizowane działania promowały świadome podejmowanie decyzji zawodowych. Zainteresowani mogli skorzystać z:

  • ­ konsultacji w zakresie badania predyspozycji zawodowych z wykorzystaniem testów zainteresowań zawodowych,
  • ­ konsultacji z zakresu planowania drogi zawodowej,
  • ­ Konsultacji dotyczących rozwijania kompetencji przedsiębiorczych poprzez przygotowanie do założenia własnej firmy w oparciu o dotację z UP,
  • ­ warsztatów z zakresu rozwoju kreatywności.

 

Tegoroczny Ogólnopolski Tydzień Kariery był organizowany w trudnej sytuacji epidemiologicznej, wiele z konsultacji odbywało się telefonicznie, indywidualnie lub w małych grupach.

 

Zakres indywidualnych konsultacji z doradcami zawodowymi był różnorodny. Z jednej strony prowadzono rozmowy z osobami dotyczące ich planów, działań, wartości, celów, motywacji czy zainteresowań. Z drugiej -  informowano o sytuacji na rynku pracy i podaży ofert pracy. Zwracano zainteresowanym uwagę na usługi i instrumenty rynku pracy, w szczególności podkreślano rolę poradnictwa zawodowego w dzisiejszym życiu, w dokonywaniu wyborów, podejmowaniu decyzji czy planowaniu rozwoju edukacyjno-zawodowego. Poruszono również tematykę przedsiębiorczości. Spotkania dotyczące rozwoju kreatywności prowadzone były w małych grupach, z wykorzystaniem testów i ćwiczeń.

 

W 2021 roku działaniami w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery objęto 143 osoby. Ogólnopolski Tydzień Kariery jako inicjatywa Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych wpisał się już na stałe w program naszej instytucji. OTK jest postrzegany jako inicjatywa, która powinna pojawiać się każdego roku, gdyż proponowane przedsięwzięcia tworzą lepsze jutro zawodowe i życiowe, a właściwie wykorzystany potencjał uczestników daje im nową perspektywę.

 

Opracowała:

Sylwia Drewnowska Powiatowy Urząd Pracy w Wysokiem Mazowieckiem