Projekt "EUROmobilność - Staszic podbija Grecję" wynikiem współpracy ZSZ w Wysokiem Mazowieckiem
W okresie 01.06.2022 – 30.11.2022 Zespół Szkół Zawodowych im. S. Staszica w Wysokiem Mazowieckiem wdrożył kolejną już inicjatywę międzynarodową – tym razem realizowaną w ramach w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, projekt „Ponadnarodowa mobilność uczniów”, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt "EUROmobilność - Staszic podbija Grecję" był wynikiem współpracy ZSZ w Wysokiem Mazowieckiem nawiązanej z grecką szkołą The General High School of Leptokarya. Głównym celem inicjatywy było podniesienie atrakcyjności procesu edukacyjnego, realizowanego w szkole poprzez kreowanie możliwości rozwoju 20 uczniów ZSZ, w tym wsparcie uczestników w zakresie rozwoju kompetencji kluczowych i umiejętności miękkich poprzez realizację 2-tygodniowej mobilności ponadnarodowej w ścisłej współpracy ze szkołą partnerską z Grecji.
Celami szczegółowymi, wpisującymi się w realizację celu głównego były:
1). Przygotowanie i realizacja programów merytorycznych, wykorzystujących metodologię edukacji pozaformalnej dla 20 uczestników;
2). Realizacja mobilności ponadnarodowej, obejmującej 20-osobową grupę uczniów ZSZ;
3). Włączenie w realizację projektu przynajmniej 12 (finalnie udało się włączyć 18) uczniów z mniejszymi szansami, co przyczyniło się do wyrównywania szans edukacyjnych i ograniczyło ryzyko wykluczenia społecznego;
4). Podniesienie kompetencji kluczowych, językowych oraz społecznych 20 uczestników, a za ich pośrednictwem wywarcie wpływu na kształtowanie świadomości europejskiej w szkolnej i lokalnej społeczności;
5). Zwiększenie mobilności polskich i greckich uczniów poprzez promocję innych krajów przynależnych do Unii Europejskiej;
6). Rozwój nowego międzynarodowego partnerstwa z podmiotem z regionu Grecji środkowej;
7). Zdobycie nowego doświadczenia oraz rozwój kompetencji kadry ZSZ w oparciu o realizację współpracy z greckimi nauczycielami szkoły średniej, w tym poprzez wymianę i adaptację dobrych praktyk i nowych modeli pracy z młodzieżą;
8). Dostosowanie treści kształcenia do potrzeb zmieniającego się rynku pracy na podstawie zintensyfikowanej współpracy z zagranicznymi partnerami;
9). Rozwój oraz wdrożenie narzędzi certyfikacji, pozwalających na wzrost uznawalności posiadanego przez uczestników doświadczenia;
10).Rozwój europejskiego wymiaru ZSZ w oparciu o uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej, poszerzając ją o możliwość realizacji wymiany mobilnościowej z innym podmiotem z UE;
11). Promocja możliwości kreowanych przez szkolnictwo średnie oraz programów wspierających rozwój młodych ludzi, takich jak POWER.
Uczestnikami projektu, w tym krótkoterminowej ponadnarodowej mobilności, było 20 uczniów ZSZ, kształcących się w II-IV klasach technikum. Dzięki uwzględnieniu w procesie rekrutacyjnym kryterium ograniczającego wykluczenie społeczne, w realizację projektu włączono także 18 uczniów z mniejszymi szansami.
Wdrożenie planowanych programów merytorycznych w ramach mobilności zakładało realizację 10-dniowych zajęć w szkole partnerskiej, pracując w międzynarodowym środowisku – tak indywidualnie, jak i w zespołach roboczych, wykonując zadania w oparciu o wykorzystanie metodologii edukacji pozaformalnej. Aby uczestnicy projektu osiągnęli szereg zakładanych efektów kształcenia, wykorzystane zostało podejście holistyczne, nastawione na rozwój wiedzy, umiejętności i postaw, wpisujących się w szeroki zakres kompetencji. Uczniowie, oprócz realizacji zadań pod okiem nauczycieli obu szkół zaangażowanych w projekt, wspierających cały proces przy pomocy metod monitoringu i mentoringu, rozwijali także swoje kompetencje w ramach zorganizowanych form spędzania czasu wolnego, w tym elementów programu edukacyjno-kulturowego, pozwalającego im na rozwój kompetencji kulturowych i społecznych, w tym tolerancji, otwartych postaw i przełamania istniejących barier.
Realizacja projektu, włączając w działania względnie dużą grupę uczniów, stanowiąc odpowiedź na ich realne potrzeby, przyczyniła się do rozwoju potencjału ZSZ, będącego instytucją zdolną do wdrażania kolejnych inicjatyw, mających przyczyniać się do rozwoju uczniów, kadry, a także samej szkoły, wokół której skupia się lokalna społeczność. Projekt przyczynił się do osiągnięcia wielu celów przyświecających działalności szkoły, wypełniając szereg potrzeb i obszarów wymagających poprawy.