3. Rejestracja pojazdu zarejestrowanego na terytorium RP
Podstawowe informacje
Rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana.
Kogo dotyczy
Właściciela pojazdu
Wymagane dokumenty
- Wypełniony formularz wniosku,
- Dowód własności pojazdu (faktura VAT lub rachunek, umowa sprzedaży, umowa zamiany),
- Dowód rejestracyjny,
- Karta pojazdu (jeżeli była wydana),
- Tablice rejestracyjne,
Składający wniosek o rejestrację pojazdu może wnioskować o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, w tym tablic (tablicy) rejestracyjnych, jeżeli pojazd był już zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada tablice (tablicę) rejestracyjne zgodne z obowiązującymi przepisami oraz utrzymane w należytym stanie i czytelne.
Wniosek o zachowanie dotychczasowego numeru rejestracyjnego, o którym mowa w art. 73 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym, może być złożony na wniosku o rejestrację..
- Zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego pojazdu, jeżeli jest wymagane,
- W przypadku pojazdu będącego przedmiotem współwłasności, wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając pełnomocnictwo,
- W przypadku działania przez pełnomocnika należy załączyć stosowne pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową (17 zł). Zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu oraz jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej,
- Aktualny odpis z KRS w przypadku podmiotów rejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym,
- Dowód osobisty (do wglądu),
- Dowody wniesienia stosownych opłat.
Czas realizacji
- Niezwłocznie po złożeniu przez właściciela wniosku z wymaganymi dokumentami organ rejestrujący dokonuje czasowej rejestracji pojazdu z urzędu na okres 30 dni - wydając pozwolenie czasowe i tablice rejestracyjne lub nie dokonuje czasowej rejestracji pojazdu i nanosi dokonuje w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym adnotację o złożeniu wniosku o rejestrację oraz zamawia nowy dowód rejestracyjny.
- Dowód rejestracyjny można odebrać przed upływem 30 dni od złożenia wniosku.
Opłaty
- Kwoty poszczególnych opłat:
- za wydanie dowodu rejestracyjnego: 54,00 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie dowodu rejestracyjnego: 0,50 zł,
- za wydanie pozwolenia czasowego z urzędu: 13,50 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie pozwolenia czasowego: 0,50 zł,
- za wydanie nalepek legalizacyjnych: 12,50 zł,
- za wydanie nalepki kontrolnej: 18,50 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie nalepki kontrolnej: 0,50 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na samochód: 80,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na przyczepę: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych na motocykl: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych ciągnik rolniczy: 40,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych zwyczajnych motorower: 30,00 zł,
- za wydanie tablic rejestracyjnych indywidualnych: 1 000,00 zł,
- opłata ewidencyjna za wydanie zalegalizowanych tablic rejestracyjnych: 0,50 zł.
Tytuł płatności: Rejestracja pojazdu nr VIN: ......
Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 90 8774 0000 0016 1655 2000 0010,
- Opłata skarbowa za pełnomocnictwo 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa). Opłaty skarbowej dokonać można za pomocą przelewu bankowego na konto Urzędu Miejskiego w Wysokiem Mazowieckiem: 27 1020 1332 0000 110 200 37 55 35,
- Dokonanie płatności jest możliwe kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana.
Miejsce załatwienia sprawy
Starostwo Powiatowe w Wysokiem Mazowieckiem
Wydział Komunikacji i Dróg
ul. Ludowa 15A
18-200 Wysokie Mazowieckie
Kontakt telefoniczny z Urzędem
tel.: 86 477 02 00, 86 275 24 17, wew. 36, 52
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2355 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 października 2019 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2130 z późn. zm.)